PREMIS FAD 2000

Entrevista a Rafael Moneo:



El Kursaal Elkargunea, la rehabilitació d'una casa al barri de la Clota, el Jardí Botànic
i Kelly, una seducció i 9m2
d'instruments per a llums zenitals, han estat guardonats
amb els premis del Foment de les Arts Decoratives. Les obres de José Rafael Moneo,
d'Enric Miralles i Benedetta Tagliabue, de Carlos Ferrater, Josep Lluís Canosa
i Bet Figueras, d'Elías Torres i de Josep Bohigas, Francesc Pla i Iñaki Baquero figuraven
entre les 350 que enguany optaven als apartats d'Arquitectura, d'Espais Exteriors,
d'Interiorisme i d'Espais Efímers. D'aquestes se'n van seleccionar 84, de les quals 36
van quedar finalistes i cinc van merèixer els premis. Una vegada més, els FAD van batre
el rècord de participació, amb 60 obres més que l'any 1999, que representa un augment
superior al 20 per cent. Els premis es van fer públics al Convent dels Àngels el dia 21 de juliol.
Els premis FAD van ser instituïts l'any 1958 i, des de 1999 abasten obres de tota la península
Ibèrica. El Col·legi d'Arquitectes de Catalunya hi participa com a patrocinador.



Els guanyadors:

ARQUITECTURA

Kursaal Elkargunea
Sant Sebastià
José Rafael Moneo







ENTREVISTA




Com bé diu Rafael Moneo (Tudela, 1937), el Kursaal "demostra que l'arquitectura moderna té capacitat
per transformar centres urbans encara que tinguin una forta personalitat". A diferència d'una de les seves
primeres obres, el bloc d'habitatges al costat del riu Urumea davant mateix de l'emplaçament del Kursaal,
Moneo planteja la idea d'accident geogràfic més que de respecte sobre el llenguatge arquitectònic de la ciutat,
i cerca una arquitectura especial. El Kursaal compta amb dos volums autònoms: l'Auditori i la Sala de Cambra.
A més, en la plataforma on s'assenten s'hi disposen les sales d'exposicions, de reunions, restaurants... que
serveixen al Centre de Congressos. La plataforma, al mateix temps que realça els cubs, permet guanyar l'alçada
suficient per gaudir de la vista del mar. La construcció del Kursaal va durar deu anys, però en menys d'un any ha
traslladat el centre de gravetat de tota la ciutat fins a les vores del riu on s'alça. La polèmica també va arribar
a aquest projecte quan part de la població basca era contrària a la seva construcció.

Autor: José Rafael Moneo, arquitecte.
Emplaçament: Av. de la Zurriola, Donostia.
Seguiment: Luis Rojo, arquitecte.
Fotos: Antxon Hernández.






ESPAIS INTERIORS

Rehabilitació d'una casa a la Clota
Barcelona
Enric Miralles i Benedetta Tagliabue, arquitectes

El premi d'Interiorisme ha recaigut enguany en un projecte que figurava entre els de l'apartat Arquitectura.
Les solucions de qualitat i les seves característiques específiques -creació d'un espai comú de la unió
de dues cases- van determinar la decisió del jurat. El guardó a Enric Miralles i Benedetta Tagliabue va
ser, també, el reconeixement de la inqüestionable vàlua d'un arquitecte que ens deixava exactament
13 dies després de fer-se públic el guardó.
En la rehabilitació interior i exterior de la casa del barri barceloní de la Clota, proper a la Vall d'Hebron,
es combinen intel·ligentment les solucions estètiques i pràctiques per dotar un habitatge convencional
d'uns espaiosos i il·luminats estudi i biblioteca. Les aportacions del seu continu col·laborador,
l'arquitecte Josep Ustrell, han estat cabdals en el projecte.

Autors: Enric Miralles i Benedetta Tagliabue, arquitectes associats.
Emplaçament: Passatge Feliu, 15-17. Barri de la Clota. Barcelona.
Seguiment d'obra: Josep Ustrell.
Construcció: ARPE, SL.
Fotos: Jordi Miralles.





ESPAIS EXTERIORS

Jardí Botànic
Barcelona
Carlos Ferrater, Josep Lluís Canosa i Bet Figueras, arquitectes



Carles Ferrater està satisfet per un doble motiu: perquè "un model teòric s'ha transformat
en una realitat construïda" i perquè a la fi un dels seus projectes presentat als FAD -hi ha
optat més de 15 vegades en els últims anys- ha merescut el premi i la consideració favorable
del jurat de l'Opinió. Encara que creu que un jardí "és bonic a qualsevol de les seves fases,
fins i tot en obres", està convençut que el Jardí Botànic de Barcelona anirà cobrant
espectacularitat a mesura que vagi creixent i que assolirà la seva plenitud l'any 2004.
L'equip interdisciplinari autor del projecte va fonamentar el traçat del nou jardí en qüestions
botàniques i d'ecosistemes, proposant-se assolir el que esdevindran els jardins botànics
del segle XXI. "El Botànic és un espai del tot artificial, però on s'ha treballat
a partir d'allò natural", resumeix Carles Ferrater.

Autors: Carlos Ferrater, José Luis Canosa i Isabel Figueras.
Emplaçament: Muntanya de Montjuïc. Barcelona.
Assessoria botànica: Josep Montserrat
i Joan Pedrola.
Construcció: Stachys, SA.
Fotos: Carlos Iglesias.






ESPAIS EFÍMERS

9 M2 (+ o -) d'instruments per a llums zenitals


Un equip de muntatge format per 15 persones, i uns altres 15 col·laboradors professionals,
tots ells coordinats per María José Salazar i Víctor Argilaga, dóna una idea de la complexitat
d'aquest projecte. La llum zenital, en totes les seves formes, era l'objectiu primer de l'exposició
oberta durant un mes i mig a la Galeria Urania, i el motiu, ser un rellevant complement de la proposta
Llum i Textura que, dins del cicle Entorn Arquitectura tenia lloc al COAC de Barcelona entre
novembre de 1999 i gener de 2000. Per a Elías Torres, en el muntatge -o "simulacre"- els objectes
"trobats" amb forats propis o provocats, no pretenien ser una rèplica ni una miniatura "d'entrades"
de llum zenital, sinó suggeriments per a qui els observava. "Els efectes de misteri -afirma
Elías Torres-, sorpresa, il·lusionisme, màgia, irrealitat, enlluernament, eficàcia, confort,
banys de llum, degoteig, presència de divinitats d'astres i raigs... estan relacionats amb la llum zenital."

Autor: Elías Torres.
Coordinació: María José Salazar R.
Text d'introducció: Josep Quetglas.
Coordinació, manipulació i muntatge: Víctor Argilaga.
Equip de muntatge: Josep Ballestero, Guillem Bosch, Jeni Chan, Alessandra Clanchetta, Sylvia Felipe, Emilia Fossati, Enrico Galiani, Yago López, Sandra Martínez, Xavier Mas, Núria Milán, Bárbara Noguerol, Estanislao Puig, Fidel Saval, Fernando Vizoso.
Col·laboradors: Daniela Colafranceschi, Candela Cort, Construcciones Metálicas Fita, Teresa Font, Escribà-Nadal, Estudi Martínez Lapeña-Torres, Estudi Miralles-Tagliabue, Otranto, Perfumeria Norma Costa, Jorgelina Rasmussen, Llorenç Roca, Violeta Roca, Jennifer Vera, Estudi Vilavecchia-Liebman.
Emplaçament: Galeria Urania. Doctor Dou, 19.
Promotors: VCdB del COAC, Art in Project i Col·legi Oficial d'Arquitectes de Balears (delegacions d'Eivissa i Formentera).
Fotos: Jaume Orpinell.






ESPAIS EFÍMERS

Kelly, una seducció...
Barcelona
BOPBAA Arquitectura. Josep Bohigas, Francesc Pla i Iñaki Baquero, arquitectes

"Creiem que el jurat ha valorat positivament el fet que es tracta d'un petit invent",
confessa Josep Bohigas, la persona que aporta les primeres inicials de l'equip BOPBAA.
En realitat, el muntatge efímer -del 17 de juny al 15 de juliol- a una botiga del passeig
de Gràcia-Consell de Cent és una invenció per captar l'atenció del vianant en una
zona en la qual el comerç rivalitza a fer arribar el seus missatges. El projecte suggeria
el mite d'una bossa (Kelly) i la seducció d'un món (Hermés) a escala urbana, oferint
al carrer un espectacle d'imatges, llum, colors i fum, canviants i misteriosos.
"Tot l'esforç -insisteix Bohigas- es va concentrar en una gran porta-màquina que de dia
s'obria dirigint al visitant i de nit es tancava i s'omplia de fum, convertint-se en una
pantalla de projeccions d'imatges que s'esvaïen en el fum en moviment."

Autors: BOPBAA Arquitectura.
Josep Bohigas, Francesc Pla
i Iñaki Baquero, arquitectes
Emplaçament: Passeig de Gràcia, 33. Barcelona.
Promotor: Hermés.
Producció: Konic Audiovisuals.
Fotos: Eva Serrats.




Llistat de finalistes: